Visiems pasitaiko sutikti keistai besielgiančių, keistai reaguojančių, o kartais be galo šokiruojančių ar stebinančių vaikų. Tačiau tik nedaugelis atpažįsta, jog tai vaikai turintys autizmo spektro sutrikimų. Kaip visuomenė priima šiuos vaikus? Kokią pagalbą jie gauna iš įvairių institucijų? Ar reikalingos savitarpio paramos grupės tėvams? Šiais ir kitais klausimais spalio 12-13 d. buvo diskutuojama Alytaus ir Gižycko (Lenkija) švietimo įstaigose ugdomų autistiškų vaikų tėvų bei specialistų susitikime – konferencijoje „Prisijaukink autizmą“. Ši konferencija – viena iš projekto Interreg V-A Lietuva–Lenkija bendradarbiavimo programos LT-PL-2S-149 „Prisijaukinti autizmą“ sudėtinių dalių.

Konferencijoje dalyvavo Alytaus miesto ir Gižycko paviato miestų tėvai, auginantys vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimų, mokytojai bei kiti besidomintys. Susirinkusiuosius sveikino projekto globėjas, buvęs Gižycko apskrities švietimo ir mokymo įstaigų direktorius Kazimierz Ambroziak, Alytaus miesto savivaldybės švietimo skyriaus vyriausioji specialistė Daiva Pasaravičienė, Švietimo skyriaus vyriausioji specialistė, tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorė Rima Mockevičienė, Alytaus Dzūkijos pagrindinės mokyklos direktorė Vilija Sušinskienė.

Pirmąją konferencijos dieną dalyviai susipažino su vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimų, pagalbos galimybėmis Alytuje bei Gižycke. Apie mūsų mieste teikiamą pagalbą kalbėjo Alytaus PPT psichologė Zita Pupkienė, o Gižycko PPT direktorė Bożenia Giedziuszewicz supažindino su jų regione veikiančia šių vaikų priežiūros sistema. Labai įkvėpė Gižycko tėvų, auginančių autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus, asociacijos veikla, kurią pristatė prezidentė Aneta Furmaniak ir Anie Kowalczyk.

Antrąją dieną patirtimi apie autistiškų vaikų ugdymą bei tėvų patiriamus iššūkius dalijosi Alytaus Dzūkijos pagrindinės mokyklos mokytojos metodininkės Nijolė Amšiejienė ir Danguolė Balčiūnienė, o mokytojas Tomas Gurskis pristatė projektą „Šilto smėlio metodikos taikymas specialiųjų poreikių mokinių fizinei ir emocinei būsenai gerinti“. Paskutinį pranešimą „Šeimos ir mokyklos bendradarbiavimo svarba ugdant autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus“ skaitė SPPC, Vilniaus lopšelio darželio „Čiauškutis“ logopedė ekspertė Loreta Grikainienė. Anot jos, glaudus bendradarbiavimas bei abipusė parama ir pagalba – svarbi sėkmingo vaikų ugdymo sąlyga.

Diskusijų metu buvo aptartos Alytaus ir Gižycko tėvų, auginančių autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus, bendravimo ir bendradarbiavimo galimybės, pozityvaus visuomenės požiūrio į šiuos vaikus formavimo aspektai, tėvų galimybė suburti organizaciją, vienijančią autizmo spektro sutrikimų turinčių vaikų šeimas Alytuje.

Jolanta Savukynienė, Alytaus Dzūkijos pagrindinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui