Laikysenos ydos, susijusios su įvairiu stuburo iškrypimo laipsniu, šiandien mokyklinio amžiaus vaikui diagnozuojamos neretai. Stebint vaikus, jaunuolius ir net suaugusiuosius galime nesunkiai pastebėti, kad organizmo gebėjimas atlikti bet kokį darbą priklauso nuo to, kokia jo laikysena. Šis dalykas yra suprantamas, kadangi raumenys ir vidaus organai esant taisyklingai laikysenai dirba darniau. Graži, tiesi laikysena – tai estetinė išvaizda, harmoningas judesių atlikimas, puiki psichologinė savijauta.
Prasidėjus naujiems mokslo metams atsiranda nemažai trukdžių, kurie gali žaloti vaiko stuburą, pavyzdžiui, nesuderintas darbo ir laisvalaikio praleidimo režimas, milžiniško dydžio kuprinė, kuri nešama į mokyklą, nešiojama joje ir iš jos.
Kuprinė yra neatsiejamas kiekvieno mokinio atributas. Kiekvieno pradinių klasių mokinuko kuprinėje praktiškai galima rasti visko: vadovėlių, pasakų knygučių, sąsiuvinių, pieštukų, akvarelės, žaislų ir kitų „būtinų” priemonių. O kur dar maišas su sportine apranga? Netaisyklingas kuprinės nešimas ir per didelis kuprinės svoris turi įtakos formuojantis netaisyklingai laikysenai. Laikysena kinta visą gyvenimą. Tačiau aktyviausi ir reikšmingiausi jos pakitimai vyksta vaikystėje bei paauglystėje – intensyviausio augimo periode. O Lietuvoje iki šiol neišspręsta „sunkios kuprinės” problema. Daugelyje šalių ši problema sprendžiama jau seniai, pvz., Prancūzijoje mokiniai namų darbus atlieka mokykloje po pamokų. Taigi visos knygos, sąsiuviniai ir kitos mokyklinės priemonės paliekamos mokykloje, taip „nuimant” svorį nuo vaiko pečių.
Remiantis Pasaulio Sveikatos Organizacijos (PSO) rekomendacijomis, optimalus pilnos kuprinės svoris turėtų sudaryti ne daugiau kaip 10-15 proc. mokinio kūno masės. O geriausia, kad sudarytų iki 10 proc. kūno svorio. Neretai pasitaiko, kad mokinių kuprinių svoris viršija rekomenduojamą normą, dėl to vystosi laikysenos ydos. Ką tokiu atveju daryti?
Visų pirma reikėtų pasirūpinti tinkama kuprine. Tuščia kuprinė neturėtų sverti daugiau kaip 700 g pradinių klasių mokiniams ir daugiau kaip 1000 g vyresniųjų klasių mokiniams. Perkant kuprinę, norisi išsirinkti puošniausią ir originaliausią, tačiau geriausia puošmena – vaiko taisyklinga laikysena. Antrasis žingsnis: mokyklinė kuprinė turėtų būti su dviem plačiais reguliuojamo ilgio paminkštintais diržais – reguliuojami diržai leis parinkti tinkamą kuprinės padėtį, gražiai ir patogiai priglus prie stuburo linkių, platūs diržai neįsirėš vaikui į pečius.
Geriausia rinktis kuprinę, kurios viduje yra keli skyriai – tai padės geriau paskirstyti kuprinės turinį, bei užtikrinti tvarką ir stabilumą.
Svarbu ne tik pati kuprinė, bet ir jos turinys. Per sunki, netinkamai nešiojama kuprinė – dažniausia nugaros skausmo priežastis mokinių tarpe. Mokslininkai perspėja, kad kasdien nešiojant nepritaikytą kuprinę, laikui bėgant gali atsirasti rimtų sveikatos sutrikimų. Štai dar keletas naudingų patarimų:
- Kuprinės dydis turi būti pritaikytas vaiko ūgiui;
- Diržai turi būti uždėti ant abiejų pečių;
- Nešamos kuprinės apačia neturi būti žemiau juosmens;
- Sunkiausius daiktus vertėtų dėti į kuprinės dalį arčiausiai nugaros;
- Tvarkingai sudėkite daiktus, kad jie neslidinėtų po kuprinės vidų;
- Kasdien peržvelgti kuprinės turinį ir susidėti tik tai dienai reikalingus daiktus.
Ar vaikas į mokyklą nešis tinkamo svorio kuprinę, priklauso ne tik nuo tėvų iniciatyvos. Šią problemą galima išspręsti tik bendradarbiaujant su tėvais ir mokytojais, ieškant galimų sprendimo būdų. Todėl Alytaus Dzūkijos mokyklos fizinio ugdymo mokytoja Erika Rusonienė, kartu su pradinių klasių mokytojomis Jurgita Pocevičiene ir Rita Baranauskiene spalio 6-17 d. organizavo ketvirtų klasių kuprinių akciją „Draugiška kuprinė”. Šios akcijos tikslas – atkreipti mokinių ir jų tėvelių dėmesį į mokyklinės kuprinės svorį ir turinį, bei galimą sunkios kuprinės poveikį vaiko sveikatai. Akcijos metu mokiniai susipažino ir atliko savo kuprinių analizę, vyko kuprinių svėrimo maratonas.
Tik bendradarbiaudami kartu – tėvai, vaikai, mokykla galėtų išspręsti sunkios kuprinės problemą.
Fizinio ugdymo mokytoja ekspertė Erika Rusonienė
Pradinių klasių mokytoja metodininkė Jurgita Pocevičienė



